Sunda matvanor

I fredags så började jag och min pojkvän att äta lite nyttigare. Det har ju blivit en del godsaker över jul och nyår och nu är det dax att ta tag i det en gång för alla. Beach 2009 kommer fortare än vad man tror. Så nu är det grönt och skönt på menyn. Frukosten nu för tiden består av någon form av ägg. Stekta, kokta, omelett eller äggröra + grönsaker och lite ost. Man vänjer sig, kan jag säga. Tyckte inte det var någon hit de första dagarna men nu ser jag fram emot frukosten. Idag har jag ätit krabbpaj och de gick inte av för hackor. Enkelt och gott!

Krabbpaj
4 portioner

Det går bra att göra en paj utan pajskal. Variera med olika fyllningar, till exempel broccoli, ädelost, skinka, lax och svamp.


smör (till formen)
2 krabbor ( det går bra med krabba på burk)

400 gram färska champinjoner

smör till stekning 

2 dl grädde

salt och vitpeppar 

2 ägg

2 dl riven ost


  1. Sätt ugnen på 200 grader. Smörj en ugnsfast form med smör. Gröp ur allt kött ur krabborna och fördela i formen.
  2. Skiva champinjonerna och bryn i smör några minuter. Tillsätt 1 1/2 deciliter grädde och låt puttra i 10 minuter. Smaka av med salt och peppar.
  3. Häll champinjonsåsen över krabbköttet. Vispa ägg och 1/2 deciliter grädde till en jämn smet. Blanda ner den rivna osten och häll äggsmeten över pajen. Grädda i mitten av ugnen i cirkla 30 minuter eller tills pajen fått fin färg och fyllningen har stelnat. Servera med en sallad.

Nu ska jag förbereda kvällsmålet, recept kommer senare. Ha en go kväll, kram


Kommentarer
Postat av: carina

Låter väldigt smarrigt det där!

2009-01-07 @ 19:20:49
URL: http://sinneskatten.blogg.se/
Postat av: Maloo

Det låter GI så det förslår. Och gott så det förslår. Jag är i valet och kvalet vilken väg jag ska välja. Viktväktarpotatisvägen eller GIomelettvägen. Just nu kör jag lite av varje och det var nog inte det bästa.



Ha det gött.

2009-01-07 @ 19:21:18
URL: http://malooskrypin.blogg.se/
Postat av: Anonym

De var på tiden, han börja ju bli lite lönnfet.

2009-01-27 @ 22:20:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0