Nu har vildsvinen kommit till Götene

På min promenad som idag gick uppe i skogen i "Stenåsen" träffade jag en dam som jag pratade med. Hon berättade att hon bodde på andra sidan av Stenåsen och där hade hon sett en vildsvinsmamma med kultingar. Hujeda mig! De vill jag inte möta. Hon lugnade mig med att de oftast är ute nattetid, men vad hjälpte det mig...Jag var tvungen att googla lite om djuret i fråga.
Hanarna kallas galt(eller med ett gammalt "orne") och är mellan 150 och 180 cm långa och 70 till 100 cm höga. Till längden ska läggas en 25 cm lång svans. Honorna kallas sugga och är betydligt mindre än hanarna. Galten väger upp till 150 kg medan suggan väger mellan 60 och 100 kg.

Vildsvin är sociala djur och lever i flockar. Oftast är det några honor med sina ungar. Hanarna lever ensamma och är välkomna i hjorden endast i parningstider, som pågår från november till januari. Efter en graviditet på 16-20 veckor föder honan fem till sex (sällan upp till 15) kultingar i en grop. Det händer att suggor föder två kullar om året men de flesta får en kull om året. Ungdödligheten hos vildsvin är låg.

Hanarna från förra året måste lämna hjorden och lever minst ett år i en egen hjord. Efter ytterligare två år skiljs dessa hanar. Vildsvin kan uppnå en ålder av 30 år.

Vildsvinet är normalt nattaktivt men kan om det lever ostört vara aktivt även på dagen. Ofta tar det sin daglega i en tät ungtallplantering i närheten av odlad mark.

Djurarten är inte helt ofarlig. Under en rådjursjakt utanför Oskarshamn under 2004 blev en 9-årig jakthund attackerad och dödad av vildsvin.

I regel är vildsvinet extremt skyggt och flyr så fort det känner lukten av en människa. På senare tid har man dock dokumenterat vildsvin nära människor och till och med inne i samhällen i Sverige. Detta beror på populationens ökning. Kan ju inte säga att det känns så tryggt!


Kommentarer
Postat av: Lillemor

Vildsvin!! Usch, vi ska tydligen ha sånt i våra skogar också. En sån vill jag INTE stöta på, speciellt inte en sugga med kultingar då får man nog springa.. Säkrast att du inte äter någon av alla dina goda kakor innan promenaden så du orkar kuta riktigt fort och länge ifall du skulle träffa på en..hihi ;c))

2008-09-10 @ 22:20:36
Postat av: sussi

Tack för tipset! Ska tänka mig för! Kan erkänna att det känns lite olustigt att var där uppe i skogen nu.

2008-09-10 @ 22:49:51
URL: http://modhsarea.blogg.se/
Postat av: lotta

för ett par år sen va jag o gubben ute i skogen o tog ner träd.vid våran välbehövliga kaffetår blev gubben tyst o konstig i blicken.plötsigt säger han lotta vänd dig sakta om men va faen är det ,där kom en svart stridsmaskin 50m ifrån oss o lotta som är från landet inser snabbt att det är ett vildsvin.sen va den skogsdagen förstörd men ingen här i vättlösa trodde på oss en granne undra va vi hade ikaffet men hör o häpna det tog ca 1 vecka så stod det i nlt att det var en flock dom skulle skjuta av i ledsjö o det är ju bara ett stenkast härifrån men böndera blev tysta

2008-10-01 @ 23:55:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0