Blixt och dunder

Det kan man säga att det varit idag, hujeda mig vad det är otäckt. Visste ni att: En enda blixt kan ge energi och el till en by i ca 100 år. Man jobbar på att försöka fånga en blixt men hittills har man inte lyckats.
Man kan räkna efter knallen så man kan se hur långt bort åskvädret är och så här gör du: Räkna antalet sekunder mellan blixt och dunder och dela med tre. Det resultatet du då får fram är det ungefärliga avståndet i kilometer till blixten. Ett åskväder anses farligt nära om dundret hörs mindre än 10 sekunder efter blixten.




Och jag som trodde jag var säker i bilen, tji fick jag. Hör här! Det bästa skyddet påstås ju vara metallstrukturer som t.ex bilar. Men om du sitter i en bil så ska du undvika att ha kontakt med växelspaken, pedalerna och ratten. Det finns en konstruktion som heter Faradays bur som är ett utrymme som är uppbyggt av armerad betong
denna byggnad har gjorts för att avskärma från andra elektriska fält.
Beviset på att bilen inte var det allra bästa skyddet alltid kom i höstas då två damer var ute och körde när blixten slog ner  rätt genom taket. Fodret i taket började brinna och mellan rattens och förarens händer skapades det som en svetslåga som blev till allvarliga brännsår på föraren. Som tur var så överlevde dessa damer (ont krut förgås inte så lätt) som befann sig i bilen men de fick allvarliga hörselskador av den mycket höga smällen.

Så är man inomhus så ska man dra ur alla kontakter, telefonjack och antenner och andra saker som kan leda ström. Om huset saknar åskledare ska du inte prata i telefon, titta på tv och vara i närheten av rörledningar och andra saker som leder ström. 
Om du är utomhus ska du tänka på att: Inte befinna sig på havet, där är det störst risk att åskan slår ner. Undvik höga kullar eller åsar, för när du kommer högt upp ökar risken att åskan lättare söker sig till dig. Undvik även sänkor som samlar vatten för om blixten slår ner söker den sig gärna till något som leder elektricitet. Undvik  träd elller höga föremål som blixten kan slå ner i, även öppna ytor.
Hur vi än vänder på det så är vi säkrast innomhus och det känns bra att veta för mig som är åskrädd. Nog om detta och jag hoppas att det dröjer till nästa åskväder. Natta folket och sov gott!!!
 

Kommentarer
Postat av: carina

Det är så fint att vi jobbar i ett gamalt fint trähus, där känns det väldigt säkert...ler

Men så länge vi jobbar ihop så kan du vara säker, jag håller älgar och annat löst i från mig!

2009-07-02 @ 09:56:32
URL: http://sinneskatten.blogspot.com
Postat av: Helena

jag och kicki satt nere vid sjön i strålande sol och tittade på ovädret som gick runt oss... så vackert, bara njöt... inte en droppe regn fick vi :)

2009-07-03 @ 07:58:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0